Поради батькам
Дитина – дзеркало родини:
як у краплі води відбивається сонце,
так у дітях відбивається
моральна чистота матері і батька.
В.Сухомлинський
• Учіться відповідати на поставлені запитання. Ніколи не
кажіть дитині: «Я тобі потім розповім».
Маляті цікаво почути відповідь саме зараз,
коли щось здивувало її або є для неї незрозумілим. Можливо, через півгодини
вона й не згадає, про що запитувала. Тому не лінуйтеся, не розповідайте
дитині, як сильно ви зайняті й що «завтра ми обов'язково про це поговоримо» — так ви тільки зведете нанівець бажання
дитини пізнавати щось нове.
• Подивіться
на світ очима дитини.
Адже вона ще не знає, що таке фізика, хімія й
багато інших наук. І знань про навколишній світ у неї поки що зовсім небагато.
Тому пояснювати все доведеться «на пальцях», на живих прикладах. Чим простіше
пояснення, тим краще. Однак не перестарайтеся, спрощуючи свої відповіді. Деякі
процеси або явища не можна пояснювати занадто примітивно.
• Не соромтеся звертатися до енциклопедій, довідників та Інтернету.
Багато батьків дуже бояться видатись в очах
дитини не надто розумними. А як же непорушний батьківський авторитет? Але ж
усього знати не може ніхто. Малюк підросте, й сам це зрозуміє. Немає нічого
жахливого в тому, що батько не може відповісти на запитання. «Давай пошукаємо
відповідь в енциклопедії», — запропонує татко маляті, й весь вечір вони із
задоволенням будуть штудіювати який-небудь розділ, а потім ще й проведуть
дослід, аби дізнатися: як же це насправді працює? Ваш батьківський авторитет
зовсім не постраждає, а дитина навчиться самостійно знаходити відповіді на
запитання.
• Звертайтеся
до фахівців.
Скажімо, у дитини виникло запитання з галузі
хімії. А ви в цьому предметі не дуже обізнані. Зате ваша бабуся все життя
пропрацювала хіміком або ваш знайомий очолює хімічну лабораторію. Прекрасно! «А
давай зателефонуємо бабусі й запитаємо в неї, адже вона такий фахівець!» — кажете ви. Питання можна адресувати
телевізійним майстрам, лікарям, продавцям, загалом професіоналам у своїй
справі.
• Не
читайте лекцій.
Тобто не пояснюйте все занадто складно й
«зарозумно». Коротке, яскраве пояснення надовго запам'ятається маляті й змусить
його замислитися.
•Намагайтеся супроводжувати пояснення експериментом
або ілюстрацією.
Наші діти набагато краше
розуміють пояснення, якщо їм намалювати, «як
це працює». Дитячий мозок краще сприймає зорові образи, на слух інформація
засвоюється складніше. Тому навіть якщо ви не дуже добре малюєте, спробуйте
зобразити у вигляді простої схеми те, про що розповідаєте.
• Не
відповідайте занадто коротко.
Адже діти — істоти образні. А для того, щоб намалювати в голові
картинку, одного-двох слів явно недостатньо. Крім того, дитина одразу відчує,
що вам із нею нецікаво й ви не налаштовані на спілкування.
• Не
принижуйте дитину.
Не варто говорити: «Ти ще маленький, тобі це
складно зрозуміти» або «Як же ти можеш цього не знати?!» Якщо малюк
почуватиметься ніяково, ставлячи вам запитання, то вже незабаром він перестане
це робити взагалі. Маленькому «чомусику» цілком дозволено
чогось не знати
або не вміти, й у цьому немає нічого смішного
або жахливого.
• Відповідайте серйозно, але з гумором.
«Тату, а чому..?» — «А по качану!» — інколи доводиться чути й такі діалоги. Вдаватися до
такого «гумору» не варто. Наші малята дуже чутливі й вразливі. І реагувати навіть
на найсмішніші або безглузді запитання потрібно дуже серйозно. А от відповісти
із гумором, так, щоб малюкові стало смішно або весело, — це будь ласка!
• Говоріть
мовою дитини.
Як це? Просто й зрозуміло, супроводжуючи свою
розповідь яскравими простими прикладами.
• Грайте
в ігри
Як і для чого вчити дитину бути допитливою?
• Не
залишайте поза увагою дитячі запитання.
• Не проґавте вік «чомучок».
І етап — 2—3 роки — неважкі запитання.
ІІ етап — 4—5 років — запитання складніші.
ІІІ етап — 6—7 років — без довідкової літератури не обійтися.
• Учіть
дитину самостійно шукати відповіді на запитання (енциклопедії, словники,
довідники); купуйте довідкову літературу.
• Розповідайте більше, ніж потрібно для
відповіді, торкайтеся суміжних галузей знань.
• Хваліть дитину за те, що вона поставила запитання.
• Пізнавайте світ разом.
• Грайте у розвивальні ігри.
— Для чого розвивати допитливість? Для формування
в дітей пізнавальних (навчальних) інтересів; для подальшого становлення
особистості, розвитку вміння шукати відповіді на різноманітні життєві питання,
здатності втілювати власні нові, нестандартні ідеї в життя.
Головне завдання батьків полягає в тому, щоб
не ставити перед собою мету виховати вундеркінда, а дбати про загальний
розвиток дитини, пробуджувати інтерес до різних видів діяльності та залучати
малюка до участі в них.
Як виховати добру людину
Поради батькам
Нинішній
час для досягнення щастя особливо потребує сильних особистостей. Сила їх у
доброзичливості та вмінні контактувати з іншими людьми, у здатності
програвати, не оздоблюючись, спостерігати за успіхом друга, не заздрячи. І
сила ця — сила добра. Ця сила
іншого ґатунку, ніж зло та агресія. Вона здатна принести дитині щастя. Не
тиском і владою, не покаранням та страхом, а силою доброзичливої уваги до
дитини та її проблем можна допомогти їй позбутися озлобленості та
агресивності. Справді сильною особистістю є особистість відкрита,
доброзичлива, добра. Це вже залежить від Вас, шановні батьки!
1. Любіть дитину. Не
забувайте про тілесний контакт із дитиною. Знаходьте радість у спілкуванні з
дітьми.
2. Безпосереднє
спілкування з дорослими, приклад дорослих, наслідування їх— суттєвий фактор морального формування
особистості.
3. Значну роль відіграє
вплив дорослих на адекватне ставлення дитини до недоброго та доброго, на формування
правильних моральних оцінок.
4. Критеріями для
моральної оцінки є ті моральні норми, правила, які висувають дорослі до
власних дітей.
5. Діти виховуються не
лише на добрих прикладах, а й на прикладі | активного подолання поганого. Стимул пробуджує в
дитині бажання здійснювати той вчинок, якого від нього чекають дорослі. Тому не можна вважати моральними ті вчинки,
що здійснюються через боязнь покарання, через власну вигоду.
6. Хай
не буде жодного дня без прочитаної книжки.
7. Розмовляйте
з дитиною, розвивайте її мовлення. Цікавтеся справами і проблемами дитини.
8. Акцентуйте
увагу на розумінні мотивів моральної поведінки, ролі; вольової умови, значенні ситуації
самостійного морального вибору.
9. Дозволяйте
дитині малювати, розфарбовувати, вирізати, наклеювати,ліпити.
10. Відвідуйте театри, організовуйте і сімейні
екскурсії містом.
11. Надайте перевагу
повноцінному; харчуванню дитини, а не розкішному одягу.
12.Привчайте дітей до
самообслуговування і формуйте трудові навички та любов до праці.
13.Не робіть із дитини
лише споживача, хай вона буде рівноправним членом сім'ї зі своїми правилами і обов'язками.
14. Пам'ятайте, що діти — не просто продовжувачі наших особистих
умінь та здібностей. Кожна дитина має право на власний вияв своїх потенційних
можливостей і на свою власну долю.
15. Пам'ятайте! Дитина,
що сповнена зла і агресії, менш щаслива, ніж дитина доброзичлива.
Немає коментарів:
Дописати коментар